Concurrentievoordeel
Concurrentievoordeel is een voordeel dat een onderneming heeft ten opzichte van haar concurrenten en waarmee, ook op de lange termijn, meerwinsten zijn te realiseren.
Concurrentievoordeel zorgt voor structureel lagere kosten of hogere waarden. Hogere waarden worden in de maakindustrie bereikt met een product dat de klant unieke voordelen biedt in vergelijking met concurrerende producten.
In een land met hoge lonen en hoge lasten moet de maakindustrie concurrentievoordeel creëren met sneller betere producten ontwikkelen met unieke meerwaarde dan waartoe de concurrenten in staat zijn. Dit concurrentievoordeel is te bereiken met Totaalinnoveren.
Concurrentievoordeel met Totaalinnoveren
Totaalinnoveren is gebaseerd op de ‘resource-based view of the firm’, een economische theorie met een brede kijk op bedrijfsmiddelen.
Volgens deze theorie wordt concurrentievoordeel verkregen door het benutten van specifieke bedrijfsmiddelen, ‘resources’ genoemd. Deze theorie staat daarmee open voor waardering van de tastbare en niet-tastbare bedrijfsmiddelen. Naamsbekendheid, reputatie en kennis kunnen volgens deze theorie waarde hebben, ook al worden deze waarden niet in de financiële verslaglegging meegenomen.
Kennis en deze kennis kunnen toepassen en daar ervaring in opbouwen op een specifiek gebied wordt een competentie genoemd. Voor het ontwikkelen van een product moet de onderneming competenties bezitten op technisch en marketinggebied en competent zijn in projectmanagement. Deze bundel van competenties vormen het productinnovatievermogen van een onderneming. Met dit vermogen is de onderneming in staat producten te ontwikkelen met meer waarde voor de klant dan waartoe de concurrentie in staat is. Dit is de manier waarop de maakindustrie in landen met hoge lonen en lasten concurrentievoordeel verwerft.
Voor advies of cursus op maat neem contact op.